onsdag 27 maj 2015

Barnsligt eller vuxenpoäng?


Ansvar, vuxenpoäng, deklarationer, lönespecifikationer, lärarjobb, event, pelargoner, mogna sammankomster, vara en förebild, självhjälpsböcker, trasmattor, visitkort, autogiro, kulturintresse, kokkaffe med grädde... 

Det ser bra ut, det känns bra. Jag är vuxen, jag tar ansvar. Inte alltid så kul kanske men det känns bra att kunna styra det över den fysiska tillvaron. Ändå så undrar jag ofta, hur kan det komma sig att en del saker klassas som barnsligt och andra ger en vuxenpoäng? Som att när man nått en viss ålder är det skrattretande för vissa att man fortfarande håller på med saker som klassas som barnsligt. 
Här är min barnsliga lista:

  •   Jag älskar att gunga. Högt och fort. När jag knyter händerna runt kedjorna, lutar mig bakåt, blundar och känner doften av sommaren så känner jag pirret i magen och en känsla av total frihet infinner sig. 

    • Leka med papperdockor. Min morfars fru hade en stor låda full med gamla pappersdockor i ett skåp. Doris Day, Sandra Dee, Audrey Hepburn... Och kläderna sen! Det är inte historierna, det är kläderna!
    • Titta på barn och ungdomsserier. Helst svenska som Eva och Adam, Pip-Larssons, gamla julkalendrar och sommarlovsmornar men framförallt min favoritserie Stallkompisar!
    • Säger saker som fett, yolo, awesome, yo, ja ni vet ungdomsslang. 
    • Ringer hem till mor och far var och varannan dag för att jag har hemlängtan och känner att jag vill höra deras röster för jämnan för att känna mig trygg. 
    • Jag letar fram karaokelistor på youtube och sjunger till 90'tals klassiker. 
    • Att klättra i träd. Höga, riktigt ståtliga ekar är bäst när man vill klättra högt.
    • Skrattar åt pruttar.  Speciellt mina egna. Kom igen! Det finns väl ingen bättre isbrytare är pruttar?
    Jag kan ju inte vara ensam om det här, eller?



    Translation
    Responsibility, pay slips, teaching jobs, events, geraniums, mature gatherings, be a role model, self-help books, business cards, cultural interest...
    That sounds good and it feels good to. How comes that some things are classed as childish and some others are giving you adult points? I've made a list of things I'm a bit ashamed of cuz they are classed as childish. I love climbing trees, play with paper dolls and clothes, I'm using a language adapted for teenagers, calling my parent almost everyday and singing karaoke in front of my computer. 

    I can't be the only one?

    Caroline

    4 kommentarer:

    Anonym sa...

    Jag håller verkligen med dig!!

    FLAK sa...

    Helt rätt för när man inte längre vågar busa till det...kasta eller sparka boll så fort tillfälle ges...klättra på saker är man omedelbart en torris...en gubbe eller tant..(ja se nu inte tanten som något nedsättande i ordet tant) bara för att jag är Stofil...herr Stofil (med rätt att påpeka..ju förr desto bättre.. typ.
    Det enda jag INTE ger mig på längre är klättring över fyra meter...ja eller när man hoppar så långt man kan med hjälp av gungan...det passar sig inte men den dagen jag slutar hjula är jag extremt gammal.
    Så du är inte ensam.......bara i gott sällskap=)

    HOB sa...

    We all have these. I can spend hours watching clouds, I paint my nails light blue, and I love to eat with my hands... and I don't care. Life is too short to be too serious ;) Sending you sunshine from Dubai!

    Matilda sa...

    Haha, jag kommer nog aldrig bli vuxen! Men det känns bra!
    Om man håller på med teater som jag gör så måste man våga leka, vilket jag uppskattar! Skratta åt pruttar & kolla på piplarsson kan vara några av de bästa sysselsättningarna!