tisdag 19 mars 2019

Pryd mitt hem



Nu har fröken varit ute och loppat igen och denna gång var det Eskilstuna som bjöd på fynd. För 145 svenska riksdaler fick jag mig en vacker tupp i porslin, en kanna från Rörstrand från serien Pigg, ett fat också från Rörstrand från serien Karina och två piedestaler i trä. Inte illa pinkat. Karina-fatet är så fantastiskt vackert och passar perfekt ihop med tuppens granna färger. Påsken och våren känns nu ännu mer närvarande. 

Jag fick köpa två piedestaler som i modellen är precis lika men av någon oförklarlig anledning är den ena oljad och den andra är i obehandlad furu. Efter konsultering med min kära mor, som jag litar på vad gäller historisk korrekt byggnadsvård, så kommer båda att senare bli målade med linoljefärg och troligtvis blir det Gysinges Jugendgrön. Pasteller i all ära men jag vill inte att mitt hem ska se ut som om en enhörning just exploderat. Det är en hårfin balans! 


 Den här lilla krukan är faktiskt egentligen en kopp som jag hittade vid återvinningen i en sån där öppen container. Där fanns allt möjligt som var för fint för att slängas bort. Vi tog även två tavlor med målade landskap från 1954 och 1947 och så några fat att ha under krukorna i köket. 


Nästa gång jag går på jakt så blir det efter krukor. Nu finns det 8 sticklingar av pelargoner som snart kommer vilja flytta över till en större kruka. Krukor på loppis brukar inte kosta många kronor och har jag tur kan jag hitta några som är större att ha ute på bron när vädret tillåter. Terrakottakrukor brukar nästan skänkas bort medans de i affärerna faktiskt inte är så billiga om du ska ha en för sticklingen att växa i. Snål och miljömedveten, sån är jag! 


Translation 
I have been out again in the hunt for fleemarkets and this time it was Eskilstuna who offered bargains. For 145 sek I got a beautiful rooster in porcelain, a jug from Rörstrand from the series Pigg, a plate also from Rörstrand from the series Karina and two pedestals in wood.  The Karina dish is so beautiful and fits perfectly with the smooth colors of the rooster. Easter and spring feels even more present. I bought two pedestals which in the model are just the same but for some unexplained reason one is oiled and the other is in raw pine. After consulting with my dear mother, whom I trust in terms of historically correct building care, both will later be painted with oil paint. Pastels in all honor but I do not want my home to look like a unicorn just exploded. It's a delicate balance!
Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar