söndag 19 april 2020

Recept: Frallor med sesamfrö


Långa ljusa kvällar ger ett fantastiskt sken i köket och skänker lust att skapa ännu mer. Många av mina intressen går som i perioder och just nu vill jag baka mest hela tiden. För några kvällar sedan bakade jag frallor med sesamfrö. På morgonen väntade himmelskt gott bröd på mig som jag åt med salt smör, herrgårdsost och babyspenat. 



  Frallor (16 st)

               Ø  25 g jäst
               Ø  5 dl mjölk
               Ø  1 tsk salt 
               Ø  1 dl socker 
               Ø  2 msk smält smör 
               Ø  1 ägg
               Ø  10-13 dl vetemjöl 

                                                            Pensling 

               Ø  1 ägg 
               Ø  Sesamfrön 



Smula jästen i en stor bakbunke och värm mjölken fingervarm. Häll på lite av mjölken i bunken och blanda runt tills jästen har löst sig helt, häll i resten av mjölken. Blanda i salt, socker, smält smör, ägget och till sist mjölet lite i taget. Spara lite mjöl till utbakningen så att frallorna inte blir så torra och kompakta.

När degen börjar bli fast låter du den jäsa i bunken under en bakduk i 30 min. 

Knåda degen och dela in den i 16 lika stora bitar. Du kan välja att göra vanliga släta bullar eller slå en liten knut så de blir mer dekorativa. Låt sedan jäsa på plåten under en bakduk i ytterligare 30 minuter Pensla med ägg och strö över sesamfrö. 

Grädda i 225 grader i 8-10 min.



Translation 
Long, bright evenings give a fantastic glow in the kitchen and give you the desire to create even more. Evenings like this I want to do something, like bake. I want to make most of my evenings now.  A few nights ago, I baked bread with sesame seeds. In the morning, heavenly fuffy bread awaited me as I ate with salty butter, cheese and baby spinach!

Caroline

1 kommentar: