måndag 20 april 2020

När effektiviteten rullar in


Helgen som var, vilka underbara dar!  
Solen sken från tidigt på morgonen tills himmelen färgades rosa om kvällen. För första gången för i år kunde tvätten hänga ute och torka i den ljumna vårvinden, lakanen doftade härligt när de kom in till min säng igen! När jag stod på knä på köksgolvet på lördagskvällen med en skurborste i handen började jag fundera på om det var så här jag tänkte att mitt liv skulle bli. Snabbt for den tanken förbi för jag var så otroligt nöjd med tillvaron just då att det skulle vara dumt att svärta ner det med negativitet. 


Våren frestar till lättare mat och i lördags kom ett gammalt recept upp i tankarna igen. In i ugnen for babyspenat, machésallad, päronskivor, valnötter och blåmögelost. Så fruktansvärt gott att jag åt upp hela formen på en sittning! Underbart nog fungerar päron och mögelost utmärkt ihop även utan pepparkaka.


Nästa kulinariska upplevelse blev ett infall på söndagseftermiddagen när jag grävt färdigt i mina rabatter. Äppelgifflar med grahamsmjöl och pärlsocker. Lite matigare bröd tack vare grahamsmjölet men fortfarande väldigt porösa och läckra. Perfekt till fikat i kvällssolen som tittade in genom köksfönstret!



Translation 
What a wonderful weekend that just passed!
The sun shone from early in the morning until the sky turned pink in the evening. For the first time this year, the laundry was able to hang out and dry in the lukewarm spring wind, the sheets smelled wonderful when they came to my bed again! As I was kneeling on the kitchen floor on Saturday night with a scrub brush in my hand, I began to wonder if this was how I thought my life would be. Quickly passed that thought on because I was so incredibly happy with life at the time that it would be stupid to put it down with negativity.
Last Saturday an old recipe came to my mind again. Into the oven went baby spinach, mache salad, pear slices, walnuts and blue cheese. So terribly good that I ate up everything for lunch! Wonderfully, pears and mold cheese work well together even without gingerbread.
The next culinary experience came on the sunday aftersoon after finnisheng the work in the garden. Apple croissants with graham flour and pearl sugar. A very tasty and delicious bread thanks to the graham flour. Perfect for the coffee in the evening sun that looked in through the kitchen window!

Caroline

1 kommentar: