söndag 3 februari 2019

När bloggarna tystnar


Idag är det storm i Öregrund, luften är vit av pudersnö som svischar förbi utanför fönstret. Jag sitter vid köksbordet och dricker kaffe och redigerar bilder. Nu är jag nästan frisk, tack för alla ni som skrivit och önskat mig god hälsa.  Samma namn, samma innehåll men med ett nytt utseende inleder vi detta år för MinMormorsVind. Det var faktiskt över 10 år sedan jag första gången skrev ett blogginlägg. 

Att blogga handlar i stor utsträckning om att ge av sig själv. Att dela med sig av en förfinad vardag och med ord så bra som möjligt beskriva känslor och tankar. Att arrangera, fotografera och redigera och sedan tillsammans med en målande text, på två språk, få fram ett budskap som också ska vara givande för dig som läser. Jag har respekt för de som kan hålla en blogg aktiv under så lång tid och faktiskt fortsätta hålla det intressant för oss som läser och ser. Kanske det är just för att det är så svårt som så många har slutat skriva eller är det för att det nu finns enklare plattformar att göra det på? Hur som helst tycker jag att vi kan konstatera att Vintagebloggarnas tid är över och de få som är kvar kämpar på för att inte förlora alla läsarna till Instagram. Snälla, rätta mig om jag har fel för jag hittar gärna nya intressanta bloggar att följa!

Så säg, vad vill ni se mer av här på bloggen? Skriv en kommentar på detta inlägg som svar.


Translation
Today it is storm in Öregrund, the air is white of powder snow  outside the window. I sit by the kitchen table and drink coffee and edit pictures. My sickness is almost gone, thanks for all of you who have written and wished me good health. The same name, same content but with a new look, we start this year for MinMormorsWind. It was actually over 10 years since I first wrote a blog post.

Blogging is about giving out yourself. To share a refined everyday life and with words as good as possible describe feelings and thoughts. To arrange, photograph and edit and then together with a text, in two languages, bring out a message that should also be interesting for the readers. I have respect for those who can keep a blog active for such a long time and actually keep it interesting for us who read and see. Perhaps it is precisely because it is so difficult as so many have stopped writing or is it because there are now easier platforms to do it? Anyway, I think we can say that the time of the Vintageblogar is over and the few once left are struggling to not lose all the readers to Instagram. Please, correct me if I am wrong because I would like to find new interesting blogs to follow!


Tell me, what would you like to see more of here? Write me a comment on this post. 


Caroline

3 kommentarer:

  1. Hello! I enjoy your posts very much. For so many reasons- your beauty, your lovely clothes, the distant place you live, but most of all for your honesty about your feelings at the moment. I am glad you are getting over your illness! I also have a blog, but I am unsure if you would be interested. I live in Arkansas, USA, on a farm. My blog is full of recipes, and I post a vintage outfit each week. If you'd liked to see it is mssamwearsdresses.blogspot.com. Hope your day is a lovely one!
    Sincerely,
    Sam

    SvaraRadera
  2. Hej, Caroline!

    Jag tillhör väl egentligen inte målgruppen för bloggen men logaritmerna styrde mig hit en gång för ett bra tag sedan. Minsta gemensamma nämnare för logaritmverktygen var antagligen Bluegrass, gamla järnvägar och livet på landet. Eftersom jag gillar både bra foto och inlägg formulerade på korrekt svenska har jag fortsatt kika in då och då. Din blogg är befriande att se som kontrast till alla ofokuserade mobil-selfies och illitterata Facebook-poster.

    Jag gillar också dina ärliga och sympatiska åsikter. Det enda jag saknar är egentligen mer om musik och jag skulle gärna höra dig sjunga!

    Lev väl! / Kullamannen

    SvaraRadera
  3. Tror tyvärr du har rätt i att vintagebloggens tid är förbi men jag kan hålla med dig om att man vill ha lite mer innehåll som läsare än vad som erbjuds på instagram.
    Jag har gjort försök till att starta om min blogg vid några tillfällen men blir liksom inget hållbart.
    Hoppas vi kan hitta några som fortfarande är aktiva.

    SvaraRadera