måndag 13 maj 2019

Välkommen in i vårat nya sovrum!


Vi lever oss frodas, vardagen som rullar på i nedförsbacke mot en efterlängtad sommar. Överlyckliga över att inte behöva oroa oss för var vi kommer bo nästa vecka. Vi lever och frodas i detta hus i ett år till, sen får vi se vart livet tar oss. Om vi stannar vid havet eller styr vår kos mot nya äventyr. Jag borde väl vara trött på äventyr vid det här laget men kanske att det är min grej. Vissa är födda att slå sig ner efter studierna och andra är dömda att luffa vidare. Hur framtiden ser ut är omöjligt att utsäga, men fram tills dess vill jag trivas i vår lilla stuga. Vi har släpat, packar upp och packat ner, flyttat runt och spikat upp. Äntligen börjar sovrummet/ vardagsrummet/ det andra rummet ta form. Så är det, ett rum och kök. Det behövs fortfarande mer dekor till väggarna för att dölja spacklade hål och fläckar. Sängen behöver en ram och vi letar fortfarande efter garderober. 


En dröm för den händiga; en syhörna! Nu finns plats för symaskinen och kanske att jag äntligen kan ta tag i den där enorma och ständigt växande högen med kläder som behöver lagas. Spruckna sömmar, saknade knappar och för stora midjor. 


Under nattduksbordet som vi ropade in på auktionen ligger en trave med böcker som fortfarande står på min att-läsa-innan-läggdags-lista. Men om kvällarna är en så trött att sömnen lockar mer. Moder Jord är min gud så överallt finns vilda växter och söta blommor som sprider en avslappnande doft och fräsch luft. Jag sover fantastiskt i vårt nya sovrum! 



Germanos sida av sängen fick sällskap av cittran han ropade in på auktionen. Den låter ju inte himmelskt men den är hemskt fin. Sen har jag gått och förälskat mig i en växt som jag skulle kunna fylla hela huset med, spjutbräken. Den fick plats på en av piedestalerna jag köpte på loppis tidigare i år, en av de jag planerar att måla om. Kanske att jag har lite väl mycket bruna toner, det får nog bli nått muntrare. En till växt som jag faktiskt redan har fyllt hela huset med är Dr Westerlund. Jag fick några sticklingar av min mormor i vintras och de har tagit sig riktigt bra och pryder alla 4 fönster i vår lilla stuga. Tomatplantan jag fick av mamma doftar också ljuvligt så det är en fantastiskt vacker kombination!


Translation 
We will live in this house for another year, then we'll see where life takes us. If we stay by the sea or steer our car towards new adventures. I should be tired of adventure at this point but maybe it is my thing. Some are born to settle down after the studies, and others are doomed to walk on. How the future looks is impossible to say, but until then I want to enjoy our little cottage. We have dragged, unpacked and packed, moved around. Finally, the bedroom / living room / second room begins to take shape. So it is, one room and one kitchen. More decor  on the walls are still needed to hide the holes and stains. The bed needs a frame and we are still looking for closets. Under the night table that we got at the auction is a stack of books that are still on my to-read-before-bedtime list. But in the evenings I'm so tired that sleep attracts more. Mother Earth is my God so everywhere there are wild plants and sweet flowers that spreads a relaxing scent and fresh air. I sleep wonderfully in our new bedroom!

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar