torsdag 25 april 2019

En frilla för fröken


Förkyld, pollenkänslig eller vad det än är så är det väldigt tröttsamt. Alarmet ljuder kl 6:30, en kopp kaffe och sen en promenad till jobbet. Dagarna svishar förbi, ännu en arbetsvecka har passerat och nu blir det två dagars vila. Kanske att jag passar på att läsa nån av alla de där böckerna som samlats på hög från förra sommaren. Kanske att jag tar en långpromenad i skogen så som jag älskade att göra under vintern när havet bar stora isblock och trädkronorna var tunga av snökuddar. Nu växer det säkert blåsippor och tussilago längst stigarna i smältvattnet. 


Som barnskötare gäller det att alltid vara praktiskt klädd och att ha håret uppsatt så det inte är i vägen när stövlar ska på och blöjor ska bytas. Ett fluffigt vågsvall är som gjort för att bli förstört av kladdiga barnhänder. Men för att ännu kunna känna mig någorlunda som mig själv även på jobbet så bukar jag åtminstone göra pin curls i luggen om kvällarna för att få det lite mer styrbart när håret ska upp. Att spraya till förbannelse hjälper så det håller hela dagen. Resten av håret samlas i en fläta. Ända sedan jag var liten har jag drömt om en sån lång och fyllig fläta ner på ryggen, har insett nu att mitt hår aldrig kommer bli så långt och fylligt naturligt så får nöja mig med det lilla som är. Den lilla röda baskern hänger med än, när än jag vill liva upp tillvaron åker den fram. Skulle gärna ha en sådan i varje färg för formen är helt perfekt för mitt lilla huvud.  


Nu börjar sommargästerna strömma in så kanske att detta var sista gången för en lång tid fram som jag kan fota mig på gatan utan en massa folk i bakgrunden.

 Translation 
As a nanny in a kindergarten , it's always necessary to be practically dressed and to have the hair set up so that it is not in the way when boots are to be worn and diapers should be replaced. A fluffy wave is like done to be destroyed by messy children's hands. But in order to be able to still feel fairly like myself even at work, I at least do pin curls in the front in the evenings to make it a little more controllable when the hair is going up. Spraying as hell helps so it lasts all day. The rest of the hair is collected in a braid. Ever since I was a kid, I have dreamed of such a long and full-bodied braid down on my back, have now realized that my hair will never be so long and thick all natural, so I have to settle for the little one that is. The little red hat is still a favourite as soon as I want to light up the day. Would like to have one in each color for the shape is absolutely perfect for my little head.


Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar