onsdag 24 april 2019

Bland löjtnantshjärtan och hösnuva


Ljumna vårvindar och kvällssol. Små blad spricker ut på varje kvist, april började i snöstorm och slutade i shortsväder. Har i alla år stoltserat över att vara född utan någon allergi och kanske att jag har bagatelliserat andras snoriga näsor och klagande under våren. What goes around comes around…. Som jag tidigare skrev var jag förkyld och fick vara hemma från jobbet. Några dagar efter att jag tillfrisknat började bihålorna tjockas på igen och jag fick ett kli i halsen som vägrade släppa. Två veckor senare har jag börjat nosa på möjligheten att kanske även jag kan känna av när pollen flyger i luften. Nu har jag skaffat mig en lindrande medicin så jag hoppas på bättring snarast! 


 Under påsklovet tillbringade jag tid med min familj nere i vår hemby och passade på att då åka förbi den lokala handelsträdgården Ingvaldstorp innan vi for tillbaka upp till stugan. Mynta, persilja och rosmarin ska få flytta ut till gjutjärnskrukan så fort jag kan vara helt säker på att frosten har lämnat för säsongen. Hänglobelian ska få en ampel och chili, basilika och tomat ska planteras om. De två sistnämnda fick vi med från mamma som hon har odlat från frön. Runt huset har jag dragit upp trädrötter och grävt en rabatt som jag fyllt på med färsk jord och kantat med stenar jag hittat runtom i trädgården. Där har jag planterat bland annat blåklint, olika sorters nejlikor, förgätmigej, solhatt, vallmo och bäst av allt: löjtnantshjärta! 



Kejsarkronorna har redan slagit ut och stoltserar utanför vårt sovrumsfönster!


Translation 
Have been proud of being born without any allergies...What goes around comes around…. As I wrote earlier, I was sick and had to be home from work. A few days after I recovered, the sinuses began to thicken again and I got an itch in my throat that refused to let go. Two weeks later, I have begun to look at the possibility that maybe I can also feel the dust of spring. Now I have acquired a relieving medicine so I hope for improvement soon for my possible hay fever!
During the Easter holidays I spent time with my family down in our home village and took the opportunity to pass the local garden Ingvaldstorp before heading back up to the cottage. Mint, parsley and rosemary should move out to the cast iron pot as soon as I can be absolutely sure that the frost has left for the season. The basil and tomato we got from my mom and will be replanted in pots inside the house for now until it gets warmer. Around the house I have pulled up tree roots and  I filled fresh soil and lined with stones I found around the garden. There I have planted, among other things, various kinds of carnations, forget-me-not, sun hat, poppies and best of all: lieutenant heart!

Caroline

1 kommentar:

  1. åh, vad jag älskar ingvaldstorp! vi har landställe på julita och brukar åka dit och handla, även fast vi har andra handelsträdgårdar som ligger närmare oss.

    SvaraRadera