torsdag 11 april 2019

Påskbakelser


Våren är kommen, hurra! 
Buskarna har fått musöron och diverse blad och växter har börjat slå ut i min trädgård. Att det virvlar runt snöflingor i kastvindar och att varannan natt har minusgrader är ganska sekundärt. Snart är det påsk och jag har redan börjat leta recept och funnit inspiration till påskbordet. En dessert som jag minns att vi faktiskt fick göra på hemkunskapen i högstadiet var dessa små påskbakelser med inlagda persikor och rulltårta. Detta var faktiskt första gånger jag bakade rulltårta och självklart så gjorde jag det störta misstaget av dem alla, jag glömde kolla om vi hade hallonsylt hemma. När jag öppnade kylskåpsdörren var där endast rårörd lingon så det fick duga. Tillsammans med lite strösocker blev det faktiskt inte så dumt. 


Så det du behöver är en nybakad rulltårta som svalnat av helt, sylt efter smak men jag kan rekommendera att testa lingon. Sen spritsar du på vispgrädde och lägger på en halv inlagd aprikos. Otroligt goda och fina! 

Vad mer kan platsa på ett påskbord?


Translation 
Spring is coming, hurray! The bushes have started to get their green and various leaves and plants have started to grow out in my garden. The fact that it swirls snowflakes in the winds and that every other night has minus degrees is quite secondary. Soon it's Easter and I've already started looking for recipes and found inspiration for the Easter table. One dessert I remember that we actually had to do in school were these little Easter cakes with pickled peaches and roll cake. This was actually the first time I baked a roll cake and of course I made a mistake, I forgot to check if we had raspberry jam at home. When I opened the fridge door there was only lingonberry so I had no choice but to take it instead. Along with some powdered sugar, it actually wasn't that bad. So what you need is a freshly baked roll cake that has cooled completely, jam and I can recommend testing lingonberries. Then you sprinkle on whipped cream and put on half a pickled apricot. Incredibly good and looking cute. What's more on an Easter table?

Caroline 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar