lördag 27 april 2019

Från Norrskedika till Alunda


Loppisrundornas tid är kommen! Äntligen kantas vägarna av pilar och skyltar som leder till lador och garage fyllda med prylar. Målet var en ampelkruka för att plantera hänglobelian jag köpte förra helgen. Klart vi hittade en ampelkruka och så mycket mer. Först besökte vi Pepparkaksfabriken i Norrskedika inte långt hemifrån. Efter en liten pratstund med den trevliga ägaren gick vi åter till bilen med famnen fylld med fina fynd att pryda stugan med. Efter en stund hade vi kommit till Alunda där vi svängde av för att komma till en gårdsloppis som visade sig vara en gigantisk lada fylld till bredden. Här fanns gamla verktyg med trähandtag, handbroderade örngott, köksgeråd från senast 50-talet och laduväggarna var fyllda med tavlor, plåtburkar och hyllor. Här hade jag kunnat gå länge men efter endast ett varv var famnen åter igen fylld och vi gick för att betala. 

Tips för den loppissugne i Uppsalaområdet, Källberga 101 ALUNDA.


Kakformar kostar nästan ingenting på loppisar och finns att hitta för en symbolisk summa på de flesta ställen. Jag köpte en påse i hopp om att någon gång få lust att baka någonting annat än sockerkaka! Just det, köpte en till sockerkaksform också, den hade så fin mönstring.


Tre dukar följde med i min famn. Gillar de här vävda små dukarna som nästan ser ut som små trasmattor. Köpte en sådan med ljusare våriga färger, en vit med gula och svarta streck som bildare ett rutmönster och sedan en duk med Sveriges landskapsblommor på. Den lilla krokbrädan ska få komma upp i badrummet tillsammans med den lite större antika God morgon- hängaren. Har sett dessa på aktion innan och jag kan ju säga att jag inte behövde betala lika mycket på loppisen så som jag har sett att de säljs för på aktion. 

Pannbandet för ponny är nog tyvärr för litet för vår lilla Wiszca men jag kunde inte motstå det där det låg i en hylla bland plastborstar och gammalt torkat läder. Innan hemfärden svängde vi in på Öppen Hand i Alunda där jag köpte en väska som kommer få agera hem till min kamera. Vill ju vara rädd om den och gärna ha den i en väska men min nuvarande kameraväska är inte så tjusig och jag får inte plats med någonting annat i den. Denna väska för 50 kr, full av små fack, blir perfekt! 


För att sammanfatta loppisrundan kan jag säga att alla tre ställena hade ett bra utbud, fina fynd och väldigt trevlig personal. Ser redan fram emot nästa gång! 

Translation 

The time of the flea markets is coming! At last the roads are lined with arrows and signs leading to barns and garages filled with gadgets. The goal was an pot to plant the hanglobelian I bought last weekend. Clearly we found  a pot and so much more. First we visited Pepparkaksfabriken in Norrskedika not far from home. After a little chat with the nice owner we went again to the car with the arms filled with nice bargains to adorn the cottage. After a while we had come to Alunda where we turned to come to a courtyard which turned out to be a giant barn filled to the width. There were old tools with wooden handles, hand-embroidered pillow cases, kitchen utensils from the 50's and the walls were filled with paintings, tin cans and shelves. Here I had been able to walk for a long time but after only one lap the arms were again filled and we went to pay.

To sum up the flea market round, I can say that all three places had a good selection, nice bargains and very nice staff. Already looking forward to next time!

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar