lördag 13 december 2014

Ålderskris?


I morgon vid den här tiden sitter jag hemma i byn och känner doften av våta löv. 
Minns ni att jag firade min födelsedag i augusti på en äng med mina fina vänner? Egentligen var ju det lite fel, jag fyller ju inte år för ens i december! I övermorgon blir jag ännu ett år visare och det tänker jag fira på landet med händerna under manen på en varm häst. 

"Hur känns det att bli äldre?" En rätt vanlig fråga faktiskt och kanske lite onödig eftersom att de som frågar det oftast är äldre, dom borde ju veta hur det kändes att fylla 21. Jag känner nog ingenting, ålder har för mig aldrig varit speciellt viktigt. Jo, när jag var 16 vurmade jag för att bli äldre, men att bli vuxen och ansvarsfull lät så tråkigt. Nu känner jag mig vuxen, jag är lärare, sköter min egna tvätt, vet när det är dags att sluta dricka öl och gör eget badsalt av växter jag själv plockat och torkat. Egentligen borde man göra ett test lite då och då för att se vilken mentala ålder man har istället för att gå efter legitimationen. Läskigt är det för varje gång jag gör ett sådant test på internet visar det sig att jag är över 60 år. Kan ju vara för att jag kryssar i att jag har med min tygkassar när jag handlar, jag kan konsten att göra sylt och broderar kuddar. 

Som min kära vän EB säger: Det är inte hur gammal man är, utan HUR man är gammal, eller nått sånt.

Hur gammal känner du dig?




Translation
On Monday I will be another year wiser and I intend to celebrate in the countryside with my family and my beloved horse. People asks me "How does it feel to be older?" Well, how does it feel? I don't know cuz I've never been 21 before. I guess it's exactly the same as before. I don't care about my age so much, I care about how I feel inside. I have a job, I'm a music teacher, I do my own laundry, I bring homemade bags to the grocery store to save the environment and I feel like I'm grown up. 

How old do you feel?


X X X
Caroline

4 kommentarer:

  1. Vurmade? Och ändå tyckte du det lät tråkigt?

    SvaraRadera
  2. Du är magiskt vacker✨ (förlåt om du ej uppskattar kommentarer om ditt utseende)

    SvaraRadera
  3. Hu gammal man känner sig...det beror på det....sitter man i bilen en sommardag så är man 23.....typ..musiken skiljer sig ju men känslan...ja......böjer man sig ner så bli man genast varse om att man passerat det 40 med god marginal....men överlag så är man inte äldre än vad man känner sig.
    Så på ren svenska så är man lagom gammal...typ=)

    SvaraRadera
  4. Jag tror hela tiden att jag är 23 fortfarande, trots att jag snart är 26. Det är inte klokt att tiden går så fort.

    SvaraRadera