torsdag 5 september 2019

Från sjukstugan


Här ligger jag på kökssoffan med en näsduk i ena handen och tekoppen i den andra. Har inte jobbat en enda dag den här veckan för jag har varit för förkyld för att ta mig hemifrån. Det är så obehagligt att vara sjuk. Det är inte bara själva förkylningen som får mig att må dåligt utan också en slags skam över att inte kunna bidra till samhället. Jag känner mig alltid så otroligt onyttig när jag inte jobbar, även om det är för att jag rensar huset på snorpapper och hostar lungorna ur mig. Ändå så känner jag mig skamsen över att inte kunna jobba. Jag minns en gång förra året när jag jobbade så hårt att jag fick bronkit och inte blev helt frisk på månader. Ibland när jag får dessa skuldkänslor över att vara sjukskriven tänker jag på den gången förra året, då kommer jag på att ingen kommer tacka mig när jag jobbar mig ännu sjukare. 


Istället ligger jag här på kökssoffan och dricker te på ingefära, honung och citron och streckkollar på serier. Denna vecka har jag plöjt igenom Vi på Saltkråkan, Pip-Larsson, The Frankenstein Chronicles och Orange is the new Black. Letat linneskåp och garderober på säljsidor på mobilen, lagat sömmar och sytt tillbaka knappar. Allt för att inte ligga och känna mig onödig! Vilka dumma krav jag har på mig själv. 




I lördags var vi på årets sista bakluckeloppis i Norrskedika och sen åkte vi vidare till loppis i en lada i Alunda. Där hittade vi ett bokomslag till Selma Lagerlöfs klassiker Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Tyvärr var det inga boksidor i utan istället en galet stor samling med recept. En salig blandning med handskrivna menyer och tidningsurklipp, husmorstips och söta illustrationer. För 10 kr tyckte vi att det var rätt självklart att denna charmiga samling skulle få följa med oss hem. 




Translation 
I'm writing from the kitchen sofa with a napkin in one hand and the tea cup in the other. Haven't worked a single day this week because I've been too sick to leave the house. It is so uncomfortable to be sick. It is not only the cold itself that makes me feel bad, but also a kind of shame about not being able to contribute to society. I always feel so incredibly useless when I am not working. I remember one time last year when I was working so hard that I got bronchitis and did not fully recover in months. Sometimes when I get these feelings of guilt over being sick, I think about that time last year, then I realize that nobody will thank me when I worked myself even more sick. 

Instead, I lie here on the kitchen sofa and drinking tea with ginger, honey and lemon and watching tv-showes. This week I've been watching some swedish classics, The Frankenstein Chronicles and Orange is the new Black. Searched linen cabinets and wardrobes on sales pages on the phone, repaired seams and sewn back buttons. Everything to not lie and feel unnecessary! What stupid demands I have on myself.

Last saturday we went to two flea markets and made a lot of findings.  There we found a book cover for Selma Lagerlöf's classic Nils Holgersson. Unfortunately, there were no book pages in but instead a crazy large collection of recipes. A blissful mix with handwritten menus and newspaper ads, housewife tips and cute illustrations. For SEK 10, we thought it was quite obvious that this charming collection would come home with us. 

Caroline

1 kommentar:

  1. Om du orkar ha dåligt samvete över att du är sjuk är nog tillfrisknandet nära. Krya på dig! 👍

    SvaraRadera