torsdag 5 december 2019

Den första snön


Under natten hade kyliga vindar dragit in över byn och i luften virvlade snöflingor som la sig som ett duntäcke över bygden. Snötäckta grenar hängde tungt, glittrade i morgonljuset när jag, med vinterkängorna på, promenerade till jobbet. Hela morgonen trodde vi alla att det skulle smälta bort, men vintern gjorde oss sällskap i en hel vecka framåt. Jag välkomnar vintern med hela mitt hjärta, december-barn som jag är. 


I butikerna skyltas det med hyacinter, några har redan fått flytta in i stugan för att sprida sin harmoniska doft. En annan doft som fyller mitt hem är den av saffran. Här skall snart bakas lussekatter, kokas knäck och kola och bakas julgodis. Det mesta kommer nog hamna i fikarummet på jobbet, det brukar bli så när jag får feeling men inser hur liten jag är i maten.


Köket har julpyntats och nu fattas det bara en gran som jag planerar köpa in i helgen. Precis som förra året vill jag ha en gran i lagom storlek att ställa på ett bord. Liten stuga, liten gran. Grenarna ska smyckas med de vackra glaskulorna och dekorationerna jag inhandlat på olika loppisar och secondhand-butiker genom åren. 


Byn i sommarblomster i alla ära, lika förälskad i vinterskruden. Lyckades fånga den första snön på bild, kl 07:53 och allt låg tyst och stilla. Älskar att bo här! 


Translation 
During the night cold winds came from the sea and the air was filled with snowflakes, laid like a blanket over the village. Snow-covered branches hung heavy, glittering in the morning light as I, with winter boots on, walked to work. All morning we all thought it would melt away, but the winter stayed for a whole week. I welcome it with all my heart,  I'm a december child. 
The stores are filled with hyacinths and some have already moved to the cottage to spread their harmonious scent. Another fragrance that fills my home is that of saffron. Just like last year I would like to have a small Christmas tree just enough to have on a table in the kitchen. Small house, small tree!

I managed to capture the first snow on picture, taken at 07:53 in the morning before going to work. I love to live here!

Caroline

3 kommentarer:

  1. I love snow too, but we don't get much in Denmark. Love your romantic photos and your blog. :)

    SvaraRadera
  2. Personligen ogillar jag vintern starkt men jag hade däremot gärna tagit en fika hemma hos dig i ditt trivsamma hem!

    SvaraRadera
  3. Hjärtliga gratulationer på födelsedagen!
    Må ditt kommande levnadsår bli gott och lyckosamt.

    SvaraRadera