söndag 2 november 2014

Överallt fanns det djur där jag växte upp


Överallt fanns det djur där jag växte upp. Kor betade i hagarna bredvid skogsvägarna, katter fanns på varenda gård och glada hundar kom och mötte en på gårdsplanen. Minns att jag och grannpojken satte upp hinder i fårhagen och lockade fåren med hundarnas levergodis för att få dom att hoppa. Och alla dessa hästar, inte behövde man betala dyra pengar för att komma en dag i veckan och skritta runt i ett ridhus. Glada, trygga hästar med stort tålamod stod och suckade när vi sprang runt och lekte burken i de stora hagarna. Överallt fanns det djur där jag växte upp. 

Nu är det annorlunda. Mina fina häst står och väntar på mig i hagen när jag kommer hem och katten lägger fort beslag på min mage när jag somnar i soffan hos mor och far. Tyvärr är det inte så ofta jag kan åka hem till landet så för det mesta är jag helt djurlös. Jag är den som klappar katter på gatan, frågar om jag får klappa hundar som rastas och som står i kanten av hagen och sträcker mig över staketet och lockar på hästarna som står och trampar i leran. 

När jag och en vän tog en promenad i skymningen kom där ett katt gåendes. Jag satte mig ner och utan att tveka sprang katten fram till mig och hoppade upp i min famn. Sen vägrade den släppa taget om mig, den kloade sig verkligen fast. Det var ju bara till att passa på och gosa riktigt rejält med denna lurvtuss. Vad jag längtar till jag kan bo större och skaffa egna djur!




Translation
I've grown up with animals. Cows grazed in the pastures next to forest roads and  cats were on every farm. Recall that I and the neighbor boy put up obstacles in the sheep pasture and we had dog candy to get them to jump. And all these horses, did not have to pay to come one day a week and walk around in an indoor arena. Happy, safe horses with great patience stood and sighed when we ran around and played in large pastures. Everywhere there were animals where I grew up.

It feels so lonely in town. When a friend and I took a walk in the twilight there came a cat walkin. I sat down and without hesitation the cat jumped into my arms. Then it refused to let go of me. It was just to fit in and cuddle. I long for a bigger apartment so I can have my own animals near!

X X X
Caroline

3 kommentarer:

  1. Åh vad jag känner igen mig den längtan. Jag drömmer om den dagen jag kan köpa min egen gård och fylla den med djur som jag kan få bo med och sköta om.

    Jag växte upp på en livad bondgård med allt ifrån grisar till kalkoner. Det var så många olika djur att man hade inte en tråkig stund på dagen. Allra mest tyckte jag om fåren. Idag så är den bondgård helt tom på djur förutom en katt. Och jag kan sakna den livkvalité det är att ha djur på sin gård.

    Så nu drömmer jag om den dagen jag kan starta mitt eget jordbruk fullt med djur.

    SvaraRadera
  2. å katt på axeln-bilderna! så FINA. har också växt upp med katter, tre stycken i olika omgångar. lever liksom ett helt annat liv nu men det är alltid så himla speciellt att träffa katter, dom rör en liksom i själen på ett fint sätt.

    SvaraRadera