torsdag 23 mars 2017

Frukostmänniskan


Frukost, dagens viktigaste måltid enligt vissa. Själv sover jag hellre 10 minuter längre på morgonen än att gå upp och göra frukost innan jag ska till jobbet. Lyckas jag någon morgon få några minuter till övers blir det en macka som jag äter på tunnelbanan eller en drickyogurt jag köpt dagen innan. Den här rutinen är verkligen inte hållbar och jag jobbar på min självdisciplin för att få en bra start på dagen. Varje dag när jag kommer till jobbet ångrar jag att jag inte gick upp lite tidigare för att äta. Jag lovar, jag jobbar på det och det går sakta men säkert framåt. Helgerna är min mages bästa vän för då blir jag motiverad. Det bästa med att följa bloggar och att ha Instagram är alla dessa inspirerande frukostbilder som kommer upp var och varannan morgon. Det är tropisk frukt, nybakat bröd, hälsofil med nötkross och riven kokos, smoothies, kokta ägg, färskpressad juice och nygräddade våfflor. Det ser så gott ut och det vattnas i munnen bara av att tänka på detta himmelrike till frukostbord.
På helgerna, om jag inte ska upp till nått speciellt, ligger jag gärna och drar mig en stund medans jag tänker på allt gottigt jag ska göra till frukost. I söndags ställde jag till med storfrukost och bakade scones, kokade ägg och skar upp en mango. I kylskåpet hittade jag en god apelsinmarmelad och färskost som blev den perfekta kombinationen att ha på bröd. Jag gjorde även te på myntan som jag har låtit växa upp i en kruka i fönstret. Sen äter jag 1 bröd, äter 1 ägg och halva skålen mango och sen är jag färdig. Det ligger fortfarande 3 scones kvar i skafferiet och jag undrar om de inte börjar bli lite torra och tråkiga nu. Nej, jag är nog ingen frukostmänniska men jag jobbar på det!

 Receptet till sconesen kommer från min nya favorit bland alla kokböcker, "Laga lyxigt med liten kassa" som är skriven av min kompis Karolina Olson Haglund.

Translation
Breakfast, the most important meal of the day. I prefer to sleep 10 minutes longer in the morning than to get up and make breakfast before going to work. If I succeed to get a few minutes to spare, it will be a sandwich that i eat on the subway or a yogurt I bought the day before. This routine is certainly not sustainable and I'm working on my self-discipline to get a good start of the day. Weekends, my stomach's best friend because then I become motivated. The best thing about following blogs and to have Instagram is all these inspiring breakfast images that comes up every morning. The tropical fruit, freshly baked bread, healthy yogurt with crushed nuts and grated coconut, smoothies, boiled eggs, fresh squeezed juice and freshly baked waffles. Ths sunday I made a really good breakfast and baked scones, boiled eggs and cut up a mango. In the fridge I found a good orange marmalade and cream cheese wich became the perfect combination for the bread. I also made tea from the mint that is growing in a pot in my window. I eat one scones, eat one egg and half the mango and then I feel done. There' still 3 scones waiting for me to eat them but I think they are starting to get a bit dry and bad now. I'mnot a breakfast person but I'm working on it!

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar