söndag 9 september 2018

Att rösta eller att icke rösta- det är aldrig frågan!

Jag kan visst hålla med om att det kan vara svårt att välja, svårt att förstå vad de olika partierna står för och svårt att veta hur jag ska lägga min röst så det gynnar Sveriges framtid bäst. Men!!! Det är min förbannade skyldighet att sätta mig in i politiken och komma fram till ett svar. Det är min plikt att 1 gång var fjärde år sätta mig ner och läsa på lite så jag kan hjälpa till att styra landet i den riktningen jag tror kan hjälpa flest. 
Det finns nu idag länder där diktatur härjar och folk inte har något val. Det finns länder där kvinnor inte ens får rösta på grund av att de är just kvinnor. Där du får sparken, blir hotad och utesluten eller till och med får sätta livet till om du röstar "fel". Att då i en demokrati säga att man inte vill rösta för att det inte finns nått parti som man håller med till 100 % är bara bortskämt och visar på stor lathet.  




Då även jag är förvirrad av siffror, löften och prioriteringar så har jag läst på partiprogrammen och kört uteslutningsmetoden. Jag röstar för jämställdhet oavsett kön, religion eller samhällsklass. Jag röstar för yttrandefrihet, aborträtt, djurrätt och samtyckeslag. Jag röstar för rättvisa arbetsvillkor och en väl fungerande vård för alla! Jag röstar för att utrota sexism, förtryck och rasism.


Till alla er som röstar endast på grund av att ni vill ha en förändring och för att de andra partierna är mesiga, tänk också på vad ni väljer in. Har ni verkligen läst på ordentligt eller är ni bara missnöjda och vill "röra runt i grytan?"

För livet, lusten, kärleken och för alla starka kvinnor som slagits för min rätt till livet!

Caroline

1 kommentar: