tisdag 8 mars 2016

Internationella kvinnodagen

Idag är dagen då det kommer spridas lika mycket hat som kärlek på våran jord på grund av illvilja och okunskap. Den 8 mars verkar ha blivit en klagodag, en sorgedag och en internationell födelsedag. En klagodag för alla antifeminister som klankar ner på att kvinnor har en egen dag när dom är helt ovetande om att den internationella mansdagen är den 19 november. En sorgedag då förtrycket mot kvinnor i världen uppmärksammas och det blir omöjligt att inte tänka på allt ont och all sorg som förekommer varje dag och varje sekund mot just kvinnor. En internationell födelsedag för dom som säger "Du är kvinna, grattis på kvinnodagen!" 

8 mars för mig har blivit mer en symbol för min egna sorg och styrka. När jag vaknade i morse tänkte jag att runt detta datum för tre år sedan lämnade jag allt ont bakom mig och lämnade staden för Stockholm. Att jag för ett och ett halv år sedan inte kunde resa mig ur min gråtvåta säng av all avsky och sorg som höll mig nere. Att jag just denna morgon vaknade till solsken och fågelsång med en glad känsla i magen och en stolthet över att jag klarade av att andas och stiga upp. Idag känner jag med alla kvinnor som kämpar med förtryck och sorg på samma sätt som jag har gjort och stundvis fortfarande gör. Jag känner för alla kvinnor som inte kan komma ur förtrycket, som aldrig kommer bli räddade och som föds in i olyckan att bli just kvinna på fel plats i fel tid. Jag känner med alla kvinnor som före mig har kämpat för mina rättigheter, för att jag har fått hjälp och för att jag har fått chansen att öva upp min styrka att slå tillbaka och kämpa för mig egen och mina systrars skull. 

Idag, på den Internationella Kvinnodagen den 8 mars ger jag mig själv en klapp på axeln för allt jag har åstadkommit, en kärlekstanke till alla kvinnor som far illa och ett varmt tack till er som kämpat före mig och till er som nu kämpar med mig. 

Ta hand om varandra.

Translation 
Today is the day when it will be spread just as much hatred as love in this world because of malice and ignorance. The 8th of March seems to have become a day of  despise, a day of sorrow and an international birthday. A day of despise for all anti-feminists who carping down on the fact that women have their own day when they are completely unaware that the International Men's Day is the 19th of November. A day of sorrow  when the oppression of women worldwide is in center of attention and it  becomes impossible not to think of all evil and all sorrow that occur every day and every second to women. An international birthday for those who say, "You are a woman, happy Women's Day!"
This morning I had a lot of thoughts on my mind. It was three years ago that I moved away from all the sadness and went out to look for a new and better life in Stockholm. It was 1,5 year ago I was so heavy of disgust and sorrow that I couldn't leave my bed full of tears. But just this morning, I woke up to the sunshine and the song of the birds with a feeling of happiness and relief that I could breathe normally and leave bed. 
This day I wanna send half of my heart to all the women who are victims of oppression and had the bad luck to be born at the wrong place as just a woman. The other half of my heart I wanna send to all the woman who were fighting for my rights before me and to all of you who now are fighting by my side. 

Take care of each other.

<3
Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar