onsdag 5 april 2017

Hejdå sladdiga pannkakor, välkomna frasiga våfflor!


Våffeldagen var för över en vecka sedan och jag håller på traditionerna och postar inlägg alldeles försent. Om helgerna brukar jag ta mig tid att göra finfrukost och oftast så blir det pannkakor men jag tycker nog att de har mist sin glöd nu. För att återfå lyxkänslan i helgfrukost köpte jag mig ett våffeljärn. Dock så tyckte jag att de blev väldigt sladdriga även om jag gräddade dem väl men jag läste senare ett tips om att inte lägga de färdiga våfflorna på tallrik utan på galler istället för att behålla frasigheten. Jag testade detta i morse och det funkade riktigt bra! Jordgubbar, mandelspån och grädde till så infann sig vardagslyxen och sommarkänslan i ett nafs!

Recept:
100 g smält smör
3 dl vetemjöl
En stor nypa salt
1 tsk bakpulver
4 dl mjölk
Låt smeten stå i ca 20 min innan du börjar grädda. När en våffla är gyllenbrun lägger du den direkt på ett galler för att svalna lite så behåller den sin frasighet.


Translation
 The Swedish day of the waffle was over one week a ago and I'm keeping the tradition of putting up blog posts way too late. Often in the wekend I'm taking my time to make pannkakes but I think it has lost its sparkle. To bring back the everyday luxury I bought a waffle iron. I tried it but I thought the waffles became to loos even if I keept them in until they were way over golden brown. I was reading on the internet that you should put it on a galler instead of on a plate and that was working just fine.

Caroline 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar