onsdag 21 maj 2014

En heldag i Leksand!


En regnig torsdagsmorgon hoppade jag på ett tåg tillsammans med några bloggare och journalister för att hälsa på hos Leksands Knäckebröd. Det var en lång resa så jag var lättad över att se ett bekant ansikte, Isabelle Pedersen. Vi fick en privat rundtur i fabriken som var helt fantastisk. Att mekanik man vara så fin!
Vi var där för att få en inblick i knäckebrödsbakningen och för att  kolla in de två nya smakerna i Tre Kullor, Havssalt och Frön och Knosad Råg.







Vi fick besöka Leksands Kulturhus där det var fullt med gamla väggmålningar. Blev nästan lite ledsen för att folk valt att riva ner målningarna i de gamla husen för att göra det ljust och fräscht. Tur bara att dom finns kvar, dom är ju helt fantastiska!



Vi fick även chansen att prova riktiga folkdräkter hos Leksands Hemslöjd! Isabelle, jag och vår guide som också hette Isabelle tog direkt chansen att hoppa i dessa stiligheter. Att jag skulle känna mig så festfin i en folkdräkt skulle jag aldrig tro.






Till sist besökte vi Lycka Form som drivs av den drivna och passionerade Mia Svalänge. Här blir klassiska folkdräktsmönster till filtar och kuddar. 


Hela gruppen samlad! 
Det var en grymt rolig dag i Leksand som jag sent ska glömma!


Translation
A few weeks ago I got the chance to visit Leksands Knäckebröd, a fabric that's making hard bread in Sweden.  The clothes you see is a traditional folk costume that was very common to wear past the times in Sweden. Every landscape has its own costume. We visited a museum with beautiful wall paintings and we also meet the creator of the company Lycka Form! It was a great, but rainy day in Leksand and I'm so happy that I went there!

X X X
Caroline

1 kommentar: