torsdag 24 juli 2014

Gästgivars fantastiska väggmålningar


"Ärs, det händer väl inte nå kul i stan nu e," säger farfar.
"Nej, då får man väl leta sig bort från staden där det händer nått," säger jag.

Sagt och gjort! Det blev en tur till Hälsingegården Gästgivars i Vallsta där jag hört att det fanns vackra schablonmålningar från 1700-talet och det stämde så bra så. Dom hade också en fin textilutställning med gamla kläder, ville ha allt! Ja ni ser ju själva på bilderna hur fint där va. Det är ju helt fantastiskt att man inte har rivit dessa gamla gårdar eller målat över de detaljerade väggmålningarna. Allting är så välbevarat.
 Det är utflykter som dessa jag uppskattar på min lediga tid. 




Har en exakt likadan plåtburk hemma med texten Kaffe på!








Translation
I took a trip to a beautiful house named Gästgivars where I heard that there were beautiful stencil paintings from the 1700s. They also had a nice textile exhibition with old clothes. Yes you can see in th pictures how nice it was. It's quite amazing that they haven't torn these old farms down or painted over the detailed murals. Everything is so well preserved. Houses like these are special for Hälsingland, where I am now. I'm actually living in a house like this but the inside is different. I'll show you later. It's trips like these I appreciate in my spare time.

X X X
Caroline

1 kommentar:

  1. Jisses, vad inspirerad jag blev. Ska flytta nästa vecka och nu går jag omkring och planerar inredningen i nya lyan ;-)

    SvaraRadera