onsdag 24 juli 2019

"Lugnt och skönt och lukta på blommorna"


Trampar bak pedalen och bromsar in några meter innan jag svänger in i gränden. Där ser jag mitt hus, där bakom björken och min första tanke är "Wow, jag bor här." Mitt framför huset glittrar havet och där borta i horisonten är Finland. Idag kom jag hem i skaplig tid efter jobbet, solen stekte på och trädgården blev som en bastu som törstade efter min vård. Blomsterrabatter och kryddor fick vatten och med gräsklippare och trimmer kämpade jag länge med att få styr på det vilda. Kirskål växer under varenda buske och träd och i gräsmattan syns små skott. En växt jag både älskar och hatar. Om den bara inte skulle sprida sig så lätt och ta död på allt annat liv som här växer så skulle den vara mycket välkommen. Nu är den ett helvete att försöka kontrollera. 



Grindstolparna har dekorerats med välkomnande röda pelargoner som Germano köpte och som jag planterade i de största terrakottakrukorna vi hade hemma. Jakten efter två likadana krukor fortsätter, men det här är charmigt så länge. Igår började jag fixa iordning ordentligt vid husets entré för att göra den så inbjudande och mysig som möjligt. Nu letar jag en stor kruka till för att riktigt rama in stentrappen. Jag behöver två hängväxter som ska få bo i amplar jag köpte på loppis och något litet bord eller bänk som ska fungera som blombord. Nästa byggprojekt blir en blomlåda i trä! När resten av byn är så fin kan ju inte vi ha det sämre! 




I en gjutjärnskruka som stod i trädgården när vi flyttade in har jag planterat dill, persilja, mynta och rosmarin. Inte trodde jag att dillen skulle ta sig så pass, det blir mycket inläggningar med krondill senare på säsongen. Persiljan växer så den faller över kanten, den har jag i nästan varje maträtt för jag tycker persilja passar till det mesta. 



Utanför vår lilla stugan går en promenadgränd så fönstret kan stå öppet om de varma sommarnätterna utan att vi vaknar av störande motorljud och dunkadunka. Nu när alla sommargäster med säkerhet har anlänt är det livat nere i byn. Uteserveringarna är fulla av glada semesterfirare som inte har någon morgondag att anpassa sig till. Till skillnad från andra störs ja inte av sorlet från byn, tvärt om så gläds jag av att höra dem ha så roligt. Men jag är so tjuren Ferdinand, trivs bättre här i min trädgård där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna. Om kvällarna brukar jag ta en cykeltur ner runt hamnen för att se på folk, men lika snabbt som jag kom ner brukar jag trampa tillbaka till mitt trygga bo. Nästa vecka är det den ökända båtveckan här i Örerund, tveksamt om jag får plats att cykla runt utan att stoppas av folkmassorna nere vid hamnen då. 


Translation 
I see my house, there behind the birch and my first thought is "Wow, I live here." In front of the house, the sea glitters and there over in the horizon is Finland. Today I came home in good time after the job, the sun came on and the garden became like a sauna thirsting for my care. Flower beds and spices got water and with lawn mowers and trimmer I struggled to control the wild for a long time. 
The gate posts have been decorated with welcoming red geraniums that Germano bought and which I planted in the largest terracotta pots we had at home. The search for two identical pots continues, but this is charming for now. Yesterday I started to fix the house entrance to make it as inviting and cozy as possible. Now I'm looking for a big pot to really frame the stone staircase. I need two hanging plants that will liing in hanging pots I bought at a flea market and some small table or bench that will work as a flower table. The next construction project will be a flower box in wood! When the rest of the village is so nice we can't have e worse!

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar