måndag 29 juli 2019

Soliga sommardag


Sommarens soliga dagar visar sig mer som regel än undantag och med hjälp av regnvattnet som samlats in vårdar jag min trädgård. Träden har fyllt med bär och frukt, vinbärsbusken lever så gott att jag inte vet hur jag ska kunna ta reda på allt innan de röda bären faller till marken. Byn har fyllts med folk och dygnet runt hörs nu sorlet nerifrån hamnen. Det är Öregrund Båtvecka som dragit igång och kommer fortsätta hela vecka 31. Ingenting jag är vidare intresserad av men inte heller störs utav. Ljusshower och ljudet av en jublande publik blandas med basen från högtalarna. Jag gläds med de glada, men jag trivs bäst innanför mitt staket för att slipa trängas nere i byn. 



I våras fick jag några tomatplantor av min mamma som tog sig riktigt bra när jag planterade dem i en hink bakom huset. Nu hänger grenarna tungt av alla tomater och ännu syns gula små blommor som berättar om att detta blir ett bra år för sallad. Känner dock att jag bör byta till en ännu större hink, kommer detta påverka tomaterna negativt tro? 


Inte kan jag ljuga och säga att jag gillar att städa, men det finns några sysslor som är mer tillfredställande än andra. Att tvätta fönster är en sådan. I väntan på att lusten ska falla på har solen strålat in genom skitiga glasrutor och för varje dag har det känts tyngre och tyngre att se på eländet. Några Sommarprat senare är alla smutsränder och all fågelbajs borta. Nu kan jag inte sluta beundra utsikten genom det klara glaset.  


Translation
The trees have been filled with berries and fruits, the currant bush lives so well that I don't know how to take care of everything before the red berries fall to the ground. The village has been filled with people and all the and night noise is heard from the harbor. It is Öregrund Boat Week that has started and will continue all week 31. Nothing I am further interested in but also not disturbed by. Light shows and the sound of a cheering crowd are mixed with the bass from the speakers. I am happy for the happy ones, but I like it best at home these sunny summer Days.
Earlier this year I got some tomato plants from my mom, which came out really well when I planted them in a bucket behind the house. Now the branches hang heavily from all the tomatoes. However, feel that I should switch to an even bigger bucket, will this affect the tomatoesin a bad way?


 I can't lie and say I like to clean, but there are some chores that are more satisfying than others. Washing windows is one. Now I can't stop admiring the view through the clear glass.


Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar