torsdag 11 juli 2019

Två slöjdknivar under äppelträden


En solskensstrimma mellan molnen, tålmodiga händer greppade knivskaften och samla spån mellan tårna. En fin vän och en otroligt duktig träkonstnär kom äntligen på besök. Det var år sedan jag träffade Per och mycket har hänt sedan sist. Utöver att vara en mycket skicklig hantverkare har Per en förmåga att framställa sin konst på bild och i text så man riktigt förstår kärleken han lägger ner i sina verk. 

Se Per Noréns alster på Instagram  @spangossen 




En huggkubbe och en yxa, i all sin enkelhet men så otroligt svårt. Att få in tekniken att riktigt forma trä med yxa tar tid att lära sig, trots en tålmodig lärare har jag nog lite kvar innan jag kan vara helt i kontroll. Tack och lov blev jag inte lämnad åt mitt öde utan fick en hel del hjälp. Per frågade om jag ville göra en slev eller en smörkniv, min tanke var såklart det senare då det nog är svårast att totalt misslyckas med. 


Efter timmars täljande under äppelträden, prat om livet och snuskvisor i kvällsljuset kom det fram två fullt funktionsdugliga smörknivar ut vedträden som vi huggit fram tidigare. Per som har betydligt mycket mer rutin och erfarenhet hann göra en helt slät yta med endast en slöjdkniv och också smycka med vackra detaljer och en personlig text. Jag lovade att nästa gång han får se min smörkniv kommer även den vara smyckad, men det får jag göra hemmavid utan läromästare. Spännande! 



Jag blev tagen av knivens mjuka skärning genom träet som lätt föll till marken och lämnade en sammetslen yta efter sig. En slöjdkniv och några verktyg för att karva har redan införskaffats så detta var långt ifrån sista gången träflisorna flög i skyn! 





Translation 
A stream of sunshine between the clouds. A friend and an incredibly talented wooden artist finally came to visit. It was years since I met Per and much has happened since last time. In addition to being a very skilled craftsman, Per has the ability to present his art in image and in text so that you really understand the love he puts into his works. See the work of Per Norén on Instagram @spangossen


After hours of wood carving under the apple trees in the evening light, two fully functional butter knives emerged from the firewoods that we had previously cut. Per, who has much more routine and experience, made a completely smooth surface with only a craft knife and also fill with beautiful details and a personal text. I promised that next time he will see my butter knife it will also be decorated, but I must do homework without a teacher. Exciting! 


Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar