tisdag 11 februari 2020

Nyponsoppa, mer emalj och hålslaget "Tolvan"


Så var ännu en härlig helg i storstaden över och som vanligt var den slut på ett ögonblick. Ett besök på Antik och Samlarmässan i Solnahallen, uno-battle och äppelpaj i lördags, vaktavlösning och Livrustkammaren i söndags. På vägen hem till Öregrund började halsen svullna igen och skallen blev tyngre och tyngre. När väckarklockan ringde igår morse vaknade jag med hetta bakom ögonen, täta bihålor och värk i hela kroppen. Med ett orimligt dåligt samvete fick jag sjukskriva mig och acceptera att jag inte var i skick nog att arbeta. Med insikten att det inte fanns varken filmjölk eller bröd i skåpen så fick det bli nyponsoppa till frukost. Lyxade till det med mandelbiskvier och en klick glass som jag hittade längst in i frysfacket! 



Som jag nämnde ovan så var jag på Antik och Samlarmässan i Solnahallen i lördags och plockade med mig lite av varje som jag inte hade räknat med från början. Hade min plånbok varit fetare och min boendearea större så hade jag definitivt kunnat få med mig mer hem, men så var inte fallet. Ändå så är jag nöjd med mina inköp!


Det hade skojats om innan att jag har köpstopp på emalj men när jag hittade detta kärl för såpa kunde jag inte hålla mig. Gamla behållare för filmrullar kommer bli burkar till alla mina tusentals hårnålar och Pelle Svanslös-böckerna köpte jag av nostalgiska skäl. 


När jag ser en duk med broderi har jag svårt att bara blunda och gå förbi. Sen tidigare har jag endast haft en liknande broderad duk med spetskant men nu har jag äntligen en att byta med! 



Till mitt fina, röda silkestäcke har jag nu skaffat mig ett riktigt lakan med spets. Någonting jag faktiskt tänk att jag skulle köpa om jag kom över det på mässan och för 40 kr tyckte jag att det inte var någonting att orda om. Strax innan jag hittade detta lakan så gick jag förbi två accessoarer jag behövde titta närmare på. En pälskrage med tillhörande muff för ynka 100 kr. Damen som sålde berättade att dessa båda tillhörde en väninna som använt det på 40-talet och att det sedan legat väl nedpackat. Jag köpte även en fantastisk dräkt daterad sent 40-tal som jag ska visa senare tillsammans med både kragen och muffen. 


Ett lite roligt köp som gjordes var detta ovärderliga kontorsföremål  "Hålslaget Tolvan" som jag och min käresta pratat om bara någon vecka tidigare då han hittat en exakt likadan i en secondhandbutik men ingen av oss hade tidigare stött på en sådan. Jag uppskattar äldre kontorsredskap och förundras över mekaniken! Den lär pryda mitt framtida kontor!



Translation 


So, another great weekend in the big city was over. A visit to the Antique and Collector's Fair in Solnahallen, uno-battle and apple pie on Saturday, Museums on Sunday. On the way home to Öregrund, the throat began to swell and the skull became heavier and heavier. When the alarm clock rang yesterday morning, I woke up with heat behind my eyes and pain throughout my body. With an unreasonably bad conscience, I had to take sick leave and accept that I was not fit enough to work. With no other breakfast at home it had to be rosehip soup for breakfast. I gave my self the luxury with almond biscuits and icecream. 
If I had a bigger wallet and a bigger house I could have got a lot more at the Antiques and Collectors fair, but I'm still happy tith what I got. More enamel to my now pretty big collection, bed linnen and tablecloth with embrodery and lace on both, winter accessories to match a blue suit I also bought from the late 1940s. I bought these old film roll cans to keep my bobby pins in and books I remember from my childhood. Also this office equipment I've never seen before but had to buy just because my love bought one a few weeks ago! This will fit perfect in my future office, love the mekanics!  

Caroline

1 kommentar:

  1. Med en lyxfrukost i magen och omgiven av vackra marknadsfynd är det väl överkomligt att vara lite hängig. 👍

    SvaraRadera