fredag 17 maj 2019

Lingonkaka med ätbar dekor


Vaknar till soluppgång och lämnar den varma sängen med vetskapen om att om bara några timmar är jag tillbaka i vår älskade lilla stuga igen. Två dagar i veckan är mina arbetspass slut efter lunchen och jag kan gå hem när solen strålar som vackrast. Hela dagen ligger framför mina fötter! Så få måsten, så mycket tid. Här om dagen när jag kom hem tidigt kände jag ett starkt sug efter att skapa. Det var länge sedan doften av vaniljsocker spred sig i huset och en sockerkakssmet tar inte lång tid att vispa ihop. Ett halvt paket lingon hittades i frysen och rivet skal från citron fick också ramla ner i formen. Som jag tidigare nämnt köpte jag 25 plantor Penséer och några av dessa fick vara med som dekoration. Penséer är ju en av de blommor som är ofarliga för oss människor att äta.


Konsten att bygga upp en idyll. Omgiven av skönhet, en drömvärld om bara för en liten stund. Vissa målar av landskap, andra stickar koftor, jag fotograferar. Så som det mesta när jag ger mig in i saker så landar det på hobbynivå och jag trivs jättebra med det. Jag vill inte gå någon kamerakurs eller lära mig avancerade redigeringsprogram. Det är processen som är givande och skapar tillfredställelse. Att kombinera färger och former, ställa upp och ställa tillbaka, ljus och vinklar. Samma gäller med min bakning. Det är antal tillagningstimmar, ingredienser eller teknik som spelar roll. Det ska gå lätt, se relativt fint ut och smaka gott. 




Den vackra kannan här nedan fick min Germano i julklapp av mina föräldrar och vi älskar den båda två! Gult, grått och djup orange med linjer i guld. Detaljrika men stilrena former. Någon som har en gissning om ett årtal för denna kanna? 



Translation 
Wake up to sunrise and leave the warm bed with the knowledge that in just a few hours I'm back in our beloved little cottage again. Two days a week, my work is over after lunch and I can go home when the sun shines as best. The whole day is in front of my feets! The other day when I got home early I felt a strong desire to create something. It was a long time since the scent of vanilla sugar spread in the house and a sponge cake did not take long to whisk together. A half-pack of lingonberry was found in the freezer and the shredded shell from lemon was also allowed to fall into the bowl. As I mentioned earlier, I bought 25 seedlings pansies and some of these were included as decoration. Pansies are one of the flowers that are harmless to us humans to eat.
The art of building a dreamworld. Some paint landscapes, others knit cardigans, I photograph. So, like most things when I get into things, it becomes on a hobby level and I enjoy it very well. I don't want to go any camera course or learn advanced editing programs. It's the process that is rewarding and creates satisfaction. To combine colors and shapes, set up and set back, lights and angles. Same goes with my baking. It's not the number of cooking hours, ingredients or technique that play a role. It should go easy, look relatively nice and taste good.

The beautiful jug was given to my Germano from my parents as a Christmas gift and we love it both! Yellow, gray and deep orange with lines in gold. Detailed but classy forms. Someone who has a guess about a year for this?

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar