torsdag 2 maj 2019

En dag i Maj


För knappt en vecka sedan tog jag mitt morgonkaffe ute i den grönskande trädgården i sällskap av fågelsång och humlesurr. Ljumma vindar som smekte mina bara fötter när de strök genom gräset. Kl 7 ringde klockan och jag såg ut genom sovrumsfönstret. Snö. Igen. Med gummistövlar och regnkappa skyndade jag mig genom Öregrund slaskiga gator till jobbet. Vädret la inte bara en hinna över naturen utan också över mitt huvud. Att påverkas så mycket av yttre omständigheter är en förbannelse för det mesta. Nu är jag helt slut i kropp och själ trots att arbetsdagen var relativt lätt, det ska bli skönt att sova ikväll. Även fast jag fått väldigt mycket sömn dessa dagar har vilan varit låg. Demoner har rivit i min skalle om småtimmarna och de mest underliga scener har spelats upp innanför ögonlocken. Ibland tror jag att jag blivit skvatt galen när jag tänker på vad jag varit med om under natten. Ändå är jag tacksam över att ha ett sånt rikt inre liv.   



"Verkligheten är väl aldrig så bra att du inte kan drömma den bättre."

// "Hon dansade en sommar, 1951"



Translation 
Just a week ago, I drank my morning coffee out in the lush garden in the company of birds singing. Varm winds that caressed my bare feets as they stroked the grass. At 7 o'clock the alarm rang this morning and I looked through the bedroom window. Snow. Again. With rubber boots and raincoat I rushed through Öregrund's slushy streets to work. The weather not only laid a coat over the nature but also over my head. Being affected so much by external circumstances is a curse for the most part. Now I am completely exhausted in body and soul even though the working day was relatively easy, it will be nice to sleep tonight. Even though I got a lot of sleep these days, the rest has been low. Demons have ripped in my skull in the early hours and the most strange scenes have been played inside the eyelids. Sometimes I think I've got crazy when I think about what I've been through during the night. Still, I am grateful to have such a rich inner life.

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar