lördag 17 augusti 2019

Emaljerat köksgeråd


Tacksam för vår lummiga trädgård som stått i full blom sen i maj. Tacksam för att nu få skörda frukterna och gå in i Augusti med alla vackra sommarminnen kvar i bakhuvudet. Kastrullerna har gått varma i den lilla stugan för att fylla konservburkar och flaskor. Än så länge har vi hunnit med vinbärssaft, krusbärsmarmelad och inlagd gurka. Kantareller har torkats för att sedan hällas upp i glasburkar och samma kommer hända med trädgårdens kryddväxter. Recept och bilder kommer att visas upp inom kort. 


Igår tog jag cykeln och susade ned för gatan mot min favoritbutik här i byn, Stormhatten! Det är lite farligt att gå in där för det är helt omöjligt att inte köpa med sig någonting hem. Mitt bästa köp denna dag var dessa två trattar som jag verkligen hade behövt när jag kokade vinbärssaft förra veckan. Den rundare tratten är från Kockums Jernverk och passar perfekt i färgerna med brickan/fruktkorgen jag också fastnade för. Den raka tratten är från Ungern och går bra ihop med våra köksluckor! Vissa dagar får en faktiskt unna sig att slippa beslutsångest genom att ta med båda två. 


Bakom huset växer plommon i olika färger och storlekar. De smakar ljuvligt! Tråkigt nog växer de så högt upp att jag endast kan plocka en handfull från marken. Tips på vad jag kan göra med dessa? 


Än så dröjer det nog ett tag innan naturen byter skepnad och klär i höstskrud. Hoppas på fler vackra blommor att sätta i alla de vaser jag samlat på mig under sommaren. 



Emalj syns överallt i mitt hem, både inne och ute. Ingen medveten samling, det har bara blivit så. Är nog snart uppe i 20 delar, det var ett tag sedan jag räknade. Dagens bestyr blir att leta gummipacknings till konservglasen jag också köpte på Stormhatten igår. I Öregrund finns de mesta som vi kan tänkas behöva på en daglig basis. Två välsorterade mataffärer, alkoholbutiken, en glassbar och såklart byns Järnaffär med sitt breda sortiment. Där har jag köpt bland annat nyckel till vattenutkastare, självhäftande krokar och resårband. Kanske att det går att hitta gummiringar där med.



Translation 
Thankful for our lush garden which been in full bloom since May. Embracing August with all the beautiful summer memories left in the back of my minds. The pots have been boiling hot in the small cabin to fill canning jars and bottles. So far, we have come up with currant juice, gooseberry jam and pickled cucumber. Chanterelles have been dried and then poured into preservative jars and the same will happen with the garden's spices. Recipes and pictures will be presented shortly. Yesterday I took the bike and rushed down the street towards my favorite shop here in the village, Stormhatten! It is a bit dangerous to go in there because it is absolutely impossible not to buy anything home with you. The best finding of the day were these two funnels that I really would have needed when I was cooking currant juice last week. The rounder funnel is from Kockums Jernverk and fits perfectly with the colors with the tray / fruit basket I also fell for in the store. The other funnel is from Hungary! 

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar