måndag 5 augusti 2019

Så lat en kan va


Vår skeva lilla stuga med interiör från förra seklets alla årtal och utan en enda rak vinkel, som vi älskar detta lilla hus! Köket med sina jalusier, de ärtgröna skåpsluckorna och de detaljerade fönsterkarmarna. Färgtemat i köket verkar vara brunt, grönt, blått, vaniljgult, vitt, svart och grått. Kan ju säga att det inte är svårt att hitta inredning som passar in på de fasta färgerna. Kanske är det den knasiga färgkombinationen som gör att jag tycker det är så charmigt. Det går inte att få bort känslan av att det är en sommarstuga, men det gör oss absolut ingenting. 


Helgen passerade i en grisblink och jag tog dagarna till att riktigt njuta av vårat mysiga hem. Torkade rent i köksskåpen, fyllde på jord i krukorna på fönsterbrädorna och städade innan jag satte mig i trädgårdsmöblerna med en kaffekopp i handen. Nöp lite vissna blommor där jag satt i solen med en filt över benen. Kyliga vindar har börjat dra in från havet, nu dröjer det nog inte länge fören naturen är redo för att byta skrud ännu en gång. Det är vackert med rönnbären som tynger ner trädgrenarna och mysigt att sitta inomhus när regnet drar förbi. 


Dessa två dagar har jag varit helt själv, bara jag och mina tankar. Dagar som dessa väljer jag att fylla med sånt som får mig glad och avslappnad. Choklad och kaffe framför ohälsosamt många timmar av tv-serier till exempel. Lägga en ansiktsmask och måla om naglarna i bara underkläder. Sova omoraliskt länge om mornarna och stanna uppe allt för sent om kvällarna. Cykla ner till havet och se på solnedgången. 


Högarna med kläder som borde lagas bara växer och jag har verkligen ingen lust att ta tag i dem fast än jag borde. Trotts 3 veckors ledighet och 2 väldigt lugna veckor på mitt härliga jobb så känner jag mig trött. Just nu känner jag inte för att koka sylt och saft och torka kryddor vilket jag egentligen borde. Nu vill jag bara ligga på kökssoffan och lata mig och inte må dåligt över att jag inte är till någon som helst nytta. 


Translation 
Our crooked little cottage with interior from all the last century and without a single straight angle, how we love this little house! The kitchen with its shutters, the pea-green cupboards and the detailed window frames. The color theme in the kitchen seems to be brown, green, blue, vanilla yellow, white, black and gray. Can say that it is not difficult to find interiors that fit the solid colors. Maybe it's the crunchy color combination that makes it feel so charming. It's not possible to get rid of the feeling that it is a summer cottage, but it doesn't bother us at all. 

These two days I have been completely by myself, just me and my thoughts. Days like these I choose to fill with things that make me happy and relaxed. Chocolate and coffee in front of unhealthy many hours of television for example. Put on a face mask and repaint the nails in just my underwear. Sleep immorally long in the mornings and stay up too late in the evenings. Go down to the sea and watch the sunset. The piles of clothes that should be repaired are just growing and I really have no desire to do something about it even if I  know I should. Despite 3 weeks of leave and 2 very quiet weeks at my wonderful job, I feel tired. Right now I don't feel like cooking jams and juices and drying spices which I really should. Now I just want to lie on the kitchen sofa and be lazy and not feel bad that I am of no use whatsoever.
Caroline

1 kommentar:

  1. Att ligga på sofflocket måste väl nästan räknas som klimatsmart? Väldigt lite koldioxidutsläpp och minimal miljöpåverkan. 😁

    SvaraRadera