onsdag 7 augusti 2019

Socker och rönn


Pärlor skiftande i rött och gult hänger tungt från träden, hintar om vad som nalkas. Min trädgård är fylld till bredden av liv, så också rönnbär och jag kan inte motstå att plocka in några knippen för att pryda köksbordet. Årets första tomater har visat sig på plantan jag fick av min mamma tidigare i år. Många små gröna knoppar hänger kvar och ska få färg i solen mot husväggen. De smakar underbart! 




En favorit sedan barnsben på middagsbordet är pannkakor, någonting jag skulle kunna äta varje dag. De godaste pannkakorna gräddas i gjutjärnspanna och jag brukar strö i lite bakpulver i smeten för att få de extra fluffiga. Sylt och grädde i all ära men idag valde jag socker. Mest för att jag ville inviga den fina sockerskålen jag köpte för 40 kr på bakluckeloppisen i Norrskedika för två helger sedan. Direkt när jag såg den visste jag att jag skulle köpa den. Exakt en sån här skål med skopa finns i mitt familjehem och jag har alltid tyckt att den var så söt! 



Vanligtvis är jag otroligt dålig på att äta när jag är hemma själv, jag tar mig inte för att börja laga mat när det endast är jag som ska äta. På jobbet äter jag frukost och lunch och för det mesta klarar jag mig på kvällsfika. I slutet av arbetsdagen började mörka moln flockas över vår lilla by och när jag kom hem bröt ett åskväder ut. Som de säger, efter regn kommer solsken. Kvällen bjöd på klarblå himmel och ett magiskt sken in i mitt redan så mysiga kök. Detta krävde pannkakor! 



Translation 
Pearls in red and yellow hangs heavily from the trees, hints of what is approaching. My garden is filled with life, so also rowan berries and I can not resist picking up a few bundles to decorate the kitchen table. This year's first tomatoes have appeared on the plant I got from my mother earlier this year. Many small green buds remain and will get color in the sun against the house wall. They taste wonderful!


Pancakes, something I could eat every day. The best pancakes are baked in a cast iron pan and I usually sprinkle some baking powder in the batter to get them extra fluffy. Today I chose to eat it with sugar. Most because I wanted to use for the first time the nice sugar bowl I bought for 4 euro second hand two weekends ago. Right when I saw it I knew I would buy it. Exactly such a bowl and spoon  we had in my family home and I have always thought it was so cute! Usually I am incredibly badat eating when I am home alone, I don't make the effort to start the owen when it's only me who is going to eat. At work, I eat breakfast and lunch and for the most part I manage to have evening coffee. By the end of the working day, dark clouds began to flock over our little village and when I got home a thunderstorm broke out. As they say, after rain comes sunshine. The evening offered a clear blue sky and a magical glow in my oh so cozy kitchen. This required pancakes!


Caroline 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar