onsdag 21 augusti 2019

Krusbär


Så kom sensommarens första hopkok, krusbärsmarmelad med vanilj. Sist jag försökte mig på något liknande brände jag vid 1 liter hjortron så jag har fått för mig att det inte riktigt är min grej. Då det är första gången jag kokar marmelad i vuxen ålder ville jag testa i lite mindre portioner. Resultatet blev enastående gott och fyllde två mindre glasburkar. Ungefär såhär gjorde jag: 

Ingredienser
  • 400 g krusbär
  • 3 msk vatten
  • 300 g syltsocker
  • 1 st vaniljstång
  • Citronskal, ungefär en halv citron 

Så gjorde jag

Efter att ha plockat krusbären bakom huset rensade jag dem på små knoppar och blad. Sedan kokade jag upp bären med vattnet och mixade med stavmixer innan jag hällde i syltsockret och lät det koka kraftigt i ytterligare 8 minuter. Det rivna citronskalet kom ner i kastrullen tillsammans med en delad och urskrapad vaniljstång och dess innehåll. Plattan stängdes av och skummet avlägsnades med en sked. När marmeladen svalnat lite hälldes den tillslut upp i varma glasburkar! 


Translation 
Then came the first handy work of the late summer, gooseberry marmalade with vanilla. Last time I tried something similar I burned 1 liter of cloudberries so I have been thinking that it is not really my thing. Since this is the first time I cook marmalade as an adult I wanted to test in slightly smaller portions. The result was exceptionally good and filled two smaller glass jars.

Caroline

1 kommentar: