lördag 1 juni 2019

Loppislördag i Norrskedika


Klockan ringde 7 på morgonen. Ingen sol som lyste in genom fönstret men ändå lämnade jag gladeligen sängen för idag var det dags att besöka den stora bakluckeloppisen i Norrskedika som alla mina kollegor pratat så varmt om. I en gammal ford blev jag upphämtad klockan 8 och så for jag iväg med min vän mot loppisen. Redan så tidigt en lördagsmorgon var hela grusplanen full med säljare som stod redo sen länge. Här fanns en salig blandning av porslin, verktyg, sticklingar och barnkläder. Som bekant är jag väldigt svag för plåtburkar så det var av ren flax jag hittade fyra burkar för endast 80 kr. Kanske inte i sitt bästa skick men jag har ingenting emot lite patina. 




Så länge som jag har letat efter dukar, så hittar jag två stycken för totalt 100 kr på loppisen. Denna ovan ljuvliga handbroderade duk med jugendmönster och spetskant helt utan fläckar eller skav. Jag stod bara och gapade när jag fick höra priset. Den andra duken var i samma storlek med ännu mera spets och tjockare vitt tyg som fick pryda köksbordet. Hemma hos mina föräldrar finns en så vacker liten grön glasvas som mamma fått efter sin mormor och jag har alltid tyckt den varit så söt. Nu idag hittade jag en egen precis likadan vas fast lite större och lyckan var total! Jag som tidigare nämnt hur besatt jag är av att plocka in blommor kommer ha stor nytta av denna.



Bakformar är nått som det är svårt att få för mycket av. 3 formar för 10 kr var helt klart överkomligt. Kakburkarna som i vanliga fall kostar skjortan på loppisar gav jag 30 kr för och kommer få äran att förvara trådrullar, resårband och diverse tillbehör till min syhörna. Textilierna bredvid är två gardiner som uppskattas vara från 1930/1940talet och jag gav endast 10 kr för dem båda. Jag upprepar: 10 svenska riksdaler! Det är dock ett litet hål i den ena så frågan är om jag ska försöka ge mig på att laga eller om tyget får bli ett klädesplagg. Vad tycks?


Translation 
The clock rang 7 in the morning. No sun that shone through the window but still I gladly left the bed for today it was time to visit the big fleamarket in Norskedika that all my colleagues talked so warmly about. In an old ford I was picked up at 8 am and we went together to the market place. Already so early on a Saturday morning, the whole field was full of sellers who were ready for us. Here was a blissful mix of porcelain, tools, plants and children's clothes. As you know, I am very weak for tin cans so it was of pure luck I found four cans for only 80 SEK. Maybe not in its best condition but I have nothing against a little patina.
Then I found these beautiful table cloths for 100 SEK. This above lovely hand-embroidered cloth with Art Nouveau pattern and lace border completely without stains or scuffs.  The second cloth was of the same size with even more lace and thicker white fabric that it ow placed on the kitchen table. At home at my parents there is such a beautiful little green glass vase that mother received after her grandmother and I have always thought it has been so cute. Now I found my own vase just like the one after my great grandma but just a little bigger. 
 3 baking forms for 10 sek was clearly affordable. The cookie cans, which usually cost a lot on flea markets, I gave 30 SEK for and will have the honor of storing thread rollers, elastic bands and various accessories for my sewing corner. The textiles are two curtains that are estimated to be from the 1930s / 1940s and I only gave 10 SEK for both of them. I repeat: 10 Swedish crowns! However, it is a small hole in one, so the question is whether I should try to fix it myself or if the fabric will turn into a garment. What do you Think?

Caroline 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar