torsdag 13 juni 2019

Ponnyn och jag


Denna vackra, starka, envisa ponny har nu vandrat på jorden i 20 år med en övertygelse om att hon är alltings mittpunkt. Familjens överhuvud som visar tydligt hur hon vill leva sitt liv, vi har efter många år lärt oss kommunicera med mycket proffshjälp och träning. Min mamma och jag har alltid velat ha hästarna för att vi trivs tillsammans och tycker det är roligt att göra saker ihop, inte för att använda dem som tävlingsredskap för att nära vårat ego. Studerande och tid har investerats i våran relation för att skapa de bästa förutsättningar så att vi kan förstå varandra och fortsätta trivas och ha roligt.


Jag började rida Wiszca tidigt i grundskolan när jag fortfarande inte visste ett skvatt om hästar, men jag hade otroligt bra balans och var bra på att hålla i mig. Wiszca visade mig tidigt att trägen vinner, alltså hon själv. Efter att i många år försökt få henne att lyssna och lyda insåg vi att det var inte bara upp till henne. När jag tack vare lektioner för Patrick Allori och mycket hjälp av min mamma som redan gått många lektioner så började även jag lära mig tyda Wiszcas signaler. Tala hennes språk. Utgå ifrån hennes förutsättningar och ge henne en trygg tillvaro när vi var tillsammans. En häst söker ständigt sin ledare, utan kunskap om djuret kommer hästen ta över och själv vilja bli ledaren vilket för en människa kan bli extremt farligt. Sedan vi började träna på våran kommunikation märker jag hur mycket mer hon trivs i mitt sällskap. Det ger all motivation som krävs för att vilja lära mer om detta underbara djur! 


Fotografi: Herman Åsgård 

Translation 
This beautiful, strong, stubborn pony has now walked the earth for 20 years with a conviction that she is the center of everything. The head of the family who clearly shows how she wants to live her life, we have after many years learned to communicate with a lot of professional help and training. My mother and I have always wanted to have the horses because we like to work together and think it is fun to do things together, not to use them as competition tools to feed our ego. Knowledge thirst and time have been invested in our relationship to create the best conditions so that we can understand each other and continue to thrive and have fun.

I started riding Wiszca early in elementary school when I still didn't know a thing about horses, but I had incredibly good balance at that time. Wiszca showed me early that the stubborn one is winning, that is,  herself. After trying for many years to make her listen and obey, we realized that it was not just up to her. When, thanks to lessons for Patrick Allori and a lot of help from my mother who have already attended many lessons, I also began to learn how to interpret Wiszca's signals. Speak her language. Based on her conditions and give her a safe life when we were together. A horse constantly seeks his leader, without knowledge of the animal, the horse will take over and himself want to become the leader, which for a human can become extremely dangerous. Since we started practice on our communication, I notice how much more she thrives in my company. It gives all the motivation needed to learn more about this wonderful animal!

Caroline

2 kommentarer:

  1. Härlig inställning! Såg "flocken", på tv. Med samma lyckligsträvan för hästens skull.
    Motsvarande bok angående hundar: "Kontaktkontraktet". Istället för skrytig kadaverdisciplin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att se "Flocken" och se om jag delas dess värderingar. Ja, samma maktutövande finns nog i hundvärlden också tyvärr.

      Radera