tisdag 18 juni 2019

Tomatstaketet


Dagen innan menstruation, huvudet är som välling och magen är svullen och värker. Trevlig som en blöt disktrasa och jävlig på hugget. Finns ingen ork att vara trevlig i onödan, helst stänger jag in mig i min egna lilla värld och stannar där tills jag har blivit snäll igen. När jag ändå sitter i den bubblan kan jag försöka vara till någon nytta. Som att tälja till pinnar att göra ett tomatstaket av till exempel. Tomatplantorna jag fick av mamma har växt till sig ordentligt och nu trängs bladen med gula små blommor. Till en början räckte det med små grillspett men nu kräver de extra stöd för att inte flyga runt för mycket när det blåser. Tre pinnar fick bilda en tältstomme och emellan har jag virat ståltråd. Dessa pinnar kommer snart få bytas ut mot tre betydligt längre allt med att plantan växer. Den enklaste av konstruktioner men mycket funktionell. 



Ibland får jag kreativa ryck, då kan hända att till exempel slöjdkniven åker fram. Ibland blir pinnarna täljda till tandpetare endast för att det är så roligt att skala trä med en riktigt vass kniv. Tillfredsställelse till max! Vissa stickar koftor och vantar med avancerat mönster, jag tar till kniven. 




Translation 
The day before menstruation, the head is like porridge and the stomach is swollen and aching. Pleasant as a wet dishcloth. I prefer to close myself in my own little world and stay there until I'm nice again. When I am still sitting in that bubble, I can try to be of some use. Like picking up sticks to make a tomato fence for example. The tomato plants fron my mother have grown well and now the leaves are getting joined by yellow small flowers.Three sticks were in the form of a tent frame and in between I had woven steel wire. These sticks will soon be replaced with three much longer. The simplest of designs but very functional.

Caroline 

1 kommentar:

  1. Underbar läsning! Inget är som egenodlade söta och goda tomater! <3
    Hälsning från Bosse & Annika

    SvaraRadera