måndag 16 december 2013

Länge leve original!


I morse blev jag väckt av min Elsa med födelsedagssång och en saffransbulle. "Jag tyckte du behövde en till födelsedag!" Efter frukosten åkte vi till stan för att spendera dagen tillsammans i olika second hand butiker och fika på ett av våra favoritcaféer Nybergs vid Odenplan. Första stoppet blev Pärlans Konfektyr eftersom att jag inte varit där förut. Vi köpte några kolor och satt sedan kvar en stund och smakade lite på varje kola för att sedan lägga tillbaka dem i påsen och spara dem till sen.  

När jag var hemma hos morfar och Styvis sist så tog hon fram två stycken klädesplagg som hennes mor använde på 40talet. En jacka i grönt och gråbrunt tyg som hon vävt och sytt själv. Den var fantastisk fin och hade många tidstypiska detaljer. Sen var det en kavaj i vinrött med lagom hög knäppning som satt helt perfekt. Tyvärr var det så mycket malhål i båda jackorna att de inte gick att använda. Men gissa och mitt hjärta började rusa när jag öppnade ett paket på min födelsedag med två helt perfekta jackor och lagade hål! Tack så hemskt mycket morfar och Styvis, jag tar dom med i graven!





Elsa Maria matchade i vinröd basker, brunröd klänning och vinröd kofta.



Translation
 This morning I was awakened by Elsa with a birthday song and a saffron bun . "I thought you needed another birthday ! " After breakfast we went to town to spend the day together in various second hand stores and take a coffee at one of our favorite cafes Nyberg at Odenplan . First stop was Pärlans Konfektyr because I haven't been there before. We bought some candy and then we sat there for a while and tasted a bit of each caramel and then put them back in the bag to save them for later.

When I was at my grandpa and Styvis  she showed me two pieces of clothing that her mother used in the 40s . A jacket in green and gray-brown fabric she have been weaved and sewed herself. It was amazing and had many period features. Then it was a blazer in burgundy with high collar. Unfortunately, it was so much holes in both of the jackets that they couldn'tt be used . But how my heart began to rush when I opened a package on my birthday with two completely perfect jackets and mended holes! Thank you very much grandpa and Styvis , I 'll bring them to my grave!

X X X
Caroline

2 kommentarer:

  1. Klart man ska få ha två födelsedagar ibland! Grattis i efterskott:)

    SvaraRadera
  2. You're both looking as if you were enjoying these sweets very much. I heard of Pärlans before because Miriam Parkman wrote about this sweets shop in her blog Kafferepet. But I don't know if she's working there today.

    SvaraRadera