lördag 23 mars 2019

Ingen måndagsångest här inte


Att arbeta måndag-fredag är ett koncept som passar mig mycket bra just nu. Jag gillar mitt jobb, jag gillar mina kollegor och arbetsuppgifter så det finns ingen måndagsångest att tala om. Däremot ser jag verkligen fram emot promenaden hem från förskolan på fredagseftermiddagarna. Den promenaden är oftast extra långsam och lång om vädret tillåter. Iförd vårjacka är det ljuvligt att sitta efter jobbet i trädgårdsmöblerna och dricka eftermiddagskaffet. Solen har värmt upp luften och torkat upp på marken så pass att det är ren njutning att sitta utomhus nu. Denna vecka har jag fokuserat på att kratta bort kvistar, löv och ruttna äpplen som låg kvar och hindrade solen från att hjälpa gräset att gro. Har även planterat om några sticklingar i krukor. Hoppas så att de överlever! 


Idag blev jag upphämtad av en arbetskamrat som tog med mig till en utförsäljning nere i byn. Brukar aldrig hitta kläder i moderna butiker men denna gång hittade jag faktiskt ett par rejält höga byxor att ha på jobbet. Sedan blev det en tur till Stormhatten och självklart lyckades jag plocka på mig lite vårfint. För en väldigt liten slant fick jag med mig sju äggkoppar, en vas i kraftigt glas, två färggranna kökshanddukar och en mindre löpare med broderade blommor. Öregrund badade i solsken och gatorna förde mig vidare till ytterligare en secondhandbutik som jag tyvärr inte kan namnet på. Där i ett hörn stod en stor blå bruka med naggad kant och väntade på att få följa med mig hem. Vår trädgård är för tillfället en väldigt sorglig syn så den kommer bli uppiggad när jag börjar plantera lite blomster. 


Translation 
Working Monday-Friday is a concept that suits me very well right now. I like my job, I like my colleagues and work tasks so there is no Monday anxiety to talk about. However, I really look forward to the walks home from the preschool on Friday afternoons. The walks are usually extra slow and long if the weather permits. In a spring jacket, it is lovely to sit after work in the garden furniture and drink the afternoon coffee. The sun has warmed up the air and dried up on the ground so that it is pure enjoyment to sit outdoors now. This week, I have focused on taking away leaves and rotten apples that remained and prevented the sun from helping the grass to grow. Also planted some cuttings in pots. Hope they survive!

Today I was picked up by a workmate who took me to a sale in the village. Never find clothes in modern stores, but this time I actually found a couple of really high pants to wear at work. Then I went across the street to Stormhatten and of course I managed to pick up a few things. For a very small penny I got seven egg cups, a vase in heavy glass, two colorful kitchen towels and a smaller table cloth with embroidered flowers. Öregrund bathed in the sunshine and the streets took me to another second-hand store which I unfortunately don't know the name of. There in one corner stood a large blue pot waiting for come home with me. Our garden is currently a very sad sight so it will be very happywhen I start to plant some flowers.

Caroline 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar