måndag 4 mars 2019

Den civila barnskötaren



Till vardags är det svårt att ha min vanliga stil då mitt arbete kräver vissa funktionskläder. Det är inte kul att få snor och bajs på fina 40-talsklänningar och vinterkängor och gummistövlar passar bättre i pulkabacken och på leriga promenader än klackar. Att ständigt ha ett barn på höften resulterar också i att fina, lagda lockar lätt blir tilltufsade så det är inte så motiverande att rulla håret om kvällarna före en arbetsdag. När helgen kommer kan jag äntligen se ut hur jag vill igen för jag har varken djur eller barn som kan kissa ner mig. Jag har några favoriter ur garderoben som jag använder med omsorg och glädje. 


Den här kjolen och slipsen är köpta av Cathrin Edfors, (Instagram@Highcoast.vintage). Slipsen köpte jag tillsammans med en annan mörkröd för några år sedan och de är så bra för de behöver aldrig knytas om utan sätts runt halsen med knäppe. Perfekt för mig som är så dålig på slipsknutar! Kjolen är i perfekt grön färg, lika fin till julfesten som till midsommarfirandet. Den är väldigt mjuk och tyget kräver att den måste slätas ut innan den används om den har legat i garderoben ett tag. Bäst av allt är fickorna!



Skorna köpte jag i Stockholm på Old Touch för två år sedan. Sulan är bytt men hängde lös när jag köpte dem för 100 kr. Själv är bäste dräng, tänkte jag och limmade fast sulan själv. De är otroligt bekväma, precis rätt storlek och passform. Använt skinn är skönast, det är en lyx att slippa gå in klackskor själv. I butiken uppskattades skorna att vara ca 100 år, kan det stämma tror ni? Även västen är från denna butik. 


Denna fantastiska kofta är stickad av min gammelfarmor Sigrid som lämnade detta liv för två år sedan. Det finns en bild när Sigrid med familj står i ett vinterlandskap då hon har just denna kofta på sig. Fotot är nog taget i mitten av 40-talet. Den är så välbevarad men tyvärr så är knapparna väldigt nötta så det kommer bli ett senare projekt att försöka restaurera. Det jag verkligen gillar med detta plagg är axlarna, det är ett extra lager stickning i axlarna som att framstycket är stickat längre och har blivit vikt till kuddar för att ge denna söta kofta extra pondus.


Translation
It is difficult to have my usual style everyday since my work requires some functional clothes. It's not fun to get a boogers and poop on nice 40's dresses and winter boots are better suited to the sledding hills and muddy walks. To constantly have a child on the hip also results in fine curls being easily soaked so it is not so motivating to roll the hair in the evenings before a working day. When the weekend comes I can finally dress how I want again because I have neither animal nor children who can pee on me. I have some favorites from the wardrobe that I use with care and joy. The shoes I bought in Stockholm at Old Touch two years ago. The sole is changed but hanged loose when I bought them for 100 SEK.  They are incredibly comfortable, just the right size and fit. In the store was estimated to be about 100 years old, can that be true? The vest is also from this store. This amazing cardigan is knitted by my great grandmother Sigrid who left this life two years ago. There is a picture when Sigrid and family stands in a winter landscape when she has this cardigan on her. The photo is probably taken in the middle of the 40s. It is so well preserved but unfortunately the buttons are very worn so there will be a later project to try to restore.

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar