söndag 17 mars 2019

Recept: Fluffiga frallor med sesamfrö


Länge har jag sagt att jag ska testa att baka frukostbröd men det har bara inte blivit av. Det ligger mig närmare att röra ihop en sockerkakssmet eller en äppelpaj. Matbröd är för mig ett främmande område som jag nu nog kommer utforska lite mer. En helt ny värld kommer öppna upp sig! Jag testade ett recept för frallor men i vanlig ordning ändrade jag om det lite för att passa min smak bättre. Ett experiment som faktiskt blev otroligt gott!

                                                                 Frallor (16 st)

               Ø  25 g jäst
               Ø  5 dl mjölk
               Ø  1 tsk salt 
               Ø  1 dl socker 
               Ø  2 msk smält smör 
               Ø  1 ägg
               Ø  10-13 dl vetemjöl 

                                                            Pensling 

               Ø  1 ägg 
               Ø  Sesamfrön 




Smula jästen i en stor bakbunke och värm mjölken fingervarm. Häll på lite av mjölken i bunken och blanda runt tills jästen har löst sig helt, häll i resten av mjölken. Blanda i salt, socker, smält smör, ägget och till sist mjölet lite i taget. Spara lite mjöl till utbakningen så att frallorna inte blir så torra och kompakta.

När degen börjar bli fast låter du den jäsa i bunken under en bakduk i 30 min. 

Vrid på ugnen till 225 grader. Knåda degen och dela in den i 16 lika stora bitar. Du kan välja att göra vanliga släta bullar eller slå en liten knut så de blir mer dekorativa. Låt sedan jäsa på plåten under en bakduk i ytterligare 30 minuter. Pensla med ägg och strö över sesamfrö. Grädda i ugn 225 grader i 8-10 min. 


Dela en varm fralla på mitten och njut med salt smör och ost! 


Translation 
I've never been much for baking bread but when i finally tried I was hooked! A new world will open up for me now. When I did these rolls I did it from a recipe but as usual I couldn't resist changing a few stuff along the way. The experient went very well and I'm so plesed ith the resault. So fluffy and tasty! Enjoy best warm with a rich butter and cheese!

Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar